Muistisairauksien ehkäisy | Kotona Asuen Seniorihoiva - Henkilökohtaisesti sinulle
Kotona Asuen Seniorihoiva on 100 % kotimainen Avainlippu Yhteiskunnallinen yritys
Etsi lähin toimisto Soita 010 841 7400

Muistisairauksien ehkäisy

Olet täällä

Maailman terveysjärjestö WHO on julkaissut ensimmäistä kertaa suositukset kognitiivisten toimintojen heikkenemisen ja muistisairauksien ehkäisyyn.

WHO:n mukaan dementia on nopeasti kasvava terveysongelma. Tällä hetkellä lähes 50 miljoonaa ihmistä kaikkialla maailmassa sairastaa jotakin muistisairautta ja vuosittain tulee 10 miljoonaa uutta tapausta. Luvun on arvioitu jopa kolminkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä, jos sitä ennen ei löydetä keinoja muistisairauksien ehkäisyyn, etenemisen hidastamiseen tai parantamiseen. Nykyisillä lääkkeillä muistisairauksia ei voi parantaa eikä niiden kehittymistä pysäyttää. Muistisairaudet ovat tärkein toimintakyvyn vajautta ja avuntarvetta aiheuttava tekijä vanhusväestössä. 

Moniin Alzheimerin taudin ja muiden muistisairauksien riskitekijöihin voidaan vaikuttaa. Näitä ovat elintavat, kuten ruokavalio ja fyysinen aktiivisuus, sekä verisuonitautien ja metabolisten sairauksien riskitekijät, kuten korkea verenpaine ja kolesteroli sekä diabetes. Myös psykososiaalisilla tekijöillä, kuten mielekkäällä tekemisellä, sosiaalisilla suhteilla ja masennuksella on merkitystä.  Arviolta vähintään 30 prosenttia Alzheimerin tautitapauksista johtuu näistä muokattavista riskitekijöistä ja olisi ehkäistävissä niihin vaikuttamalla.

WHO:n on laatinut suositukset, kuinka ehkäistä muistisairauksia ja alta löydät listauksen asioista, joihin puuttumalla voi itse vaikuttaa ennaltaehkäisevästi muistisairauksien syntyyn:

  • Harrasta liikuntaa
  • Syö terveellisesti
  • Älä tupakoi
  • Unohda lisävitamiinit
  • Käytä vain vähän alkoholia
  • Jumppaa aivoja
  • Ole sosiaalinen ja tekemisissä muiden kanssa
  • Pidä paino normaalina
  • Hoida verenpaine
  • Huolehdi hyvä hoitotasapaino diabeteksessa
  • Seuraa kolesterolia
  • Hoida masennus
  • Hoida kuulo-ongelmat

WHO:n suositukset voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Tilaa veloitukseton hoivan tarpeen arviointi tästä.

Kyllä olette löytäneet ihanan ihmisen; asenne kohdallaan, hyvää juttuseuraa, vaikka siivottaisiin pelkästään. Niin humoristinen, meillä oli niin hauskaa!
Lila, Espoo